BTW op auto

BTW op auto

Bij de aanschaf van een nieuwe auto betaal je altijd 21% BTW. Bovenop de BTW betaal je BMP (Belasting Personenauto’s en Motrorrijwielen). De hoogte van deze belasting verschilt per auto en hangt voor personenauto’s af van de CO2-uitstoot in gram per kilometer. Hier kan je de BPM goed berekenen.

Bij bestelauto’s, kampeerauto’s en motors hangt de BMP af van de nettocatalogusprijs. In sommige gevallen hoeft de BMP niet betaald te worden. Dit is het geval bij motorvoertuigen van 25 jaar of ouder en bij motorvoertuigen zonder CO2-uitstoot.

btw op auto unsplash

BTW op tweedehands auto

Voor tweedehands auto’s zit het anders. Er zijn twee soorten tweedehands auto’s. Misschien heb je weleens bij een te koop staande tweedehandsauto, ook wel occasion, zien staan dat het een BTW-auto, of een marge-auto betreft. Hieronder wordt uitgelegd wat dit precies inhoudt.

BTW-auto

Bij een BTW-auto is de BTW voor kosten van de volgende koper. Dit kan aantrekkelijk zijn voor zakelijke klanten, omdat zij de BTW terug mogen vorderen bij de belastingdienst. Particuliere klanten mogen dit niet.

Als de zakelijke klant de auto later doorverkoopt aan een autohandelaar, is de autohandelaar verplicht om de auto als BTW-auto te verkopen. De BTW is hier namelijk nog steeds niet over betaald. Als de volgende koper weer een zakelijke klant is, mag deze klant de BTW ook weer terugvorderen en wordt de auto daarna opnieuw als BTW-auto verkocht. Hier kan je BTW berekenen.

Marge-auto

Bij marge-auto’s is de BTW al betaald. Dit komt voor wanneer een klant een auto inruilt bij een autohandelaar. De volgende koper hoeft dan de BTW en de BPM niet meer te betalen. Wel betaalt een nieuwe koper BTW over de winstmarge van de auto, vandaar dus de naam. Een zakelijke klant kan de BTW op de winstmarge niet terugvorderen bij de belastingdienst. Het is daarom niet toegestaan deze op de factuur te vermelden.